Dans Dans Revolutie
Theatrale installatie van 60 min. | Theater a/d Rijn
In de theatrale installatie Dans Dans Revolutie stap je in het fictieve land Besulia, waar oorlog uitbreekt. De eeuwenoude traditie van de bevolking om te dansen en zo het kwaad te verdrijven, lijkt niet meer te werken. De jonge vlogger Anna pakt haar telefoon erbij en roept de wereld op: dans de svaboda samoverzjenja en help ons!
In een wereld waar bijna iedereen met elkaar verbonden is en oorlogen en revoluties real-time gedocumenteerd en getoond worden, spreekt Anna vanuit haar kleine dorp de internationale gemeenschap aan. Samen met haar baba Yara maakt ze instructievideo’s van deze traditionele verdrijvingsdans van de Notsjnik, beschermer tegen het kwaad. Het aantal volgers blijft groeien en ze blijven delen, terwijl de vijand steeds dichterbij komt. Tot die voor de deur staat.
Via telefoons, een geluidsdecor en de mythologische Notsjnik neemt Dans Dans Revolutie je mee naar Besulia en volg je het verhaal van Anna en baba Yara op (steeds iets minder) veilige afstand. Een magische vertelling in het hart van de huidige geschiedenis.
Trigger warning: Deze installatie gaat over oorlog. Dat is goed om je van bewust te zijn. We tonen geen gruwelbeelden, toch kunnen bepaalde scènes als heftig worden ervaren. Zorg goed voor jezelf en elkaar.
Dans Dans Revolutie is een productie van Theater Bellevue i.s.m. Wintertuin.
LET OP: Dans Dans Revolutie is van donderdag 28 november t/m zaterdag 30 november te zien in Theater a/d Rijn. Tijdens Nieuwe Types zijn er een aantal tijdsloten beschikbaar gesteld voor genodigden. Heb je geen uitnodiging ontvangen, maar wil je de installatie toch meemaken? Reserveer dan een tijdslot via de website van Theater aan de Rijn.
Foto © Bowie Verschuuren
Foto © Robin Alysha Clemens
Lisa Weeda
Lisa Weeda is een Nederlands-Oekraïense schrijver, literair programmamaker, theatermaker en virtual reality-regisseur. Ze schreef en co-regisseerde de VR-installatie Rozsypne, die tijdens IDFA 2019 werd genomineerd voor een award in de categorie IDFA DOClab competition for Immersive Non-Fiction. Eind 2021 werd zij, na het uitkomen van haar debuutroman Aleksandra, uitgeroepen tot literair talent van het jaar 2022 door de Volkskrant en belandde haar roman op de shortlist van de Boekhandelsprijs, Scheltema Boek van het Jaar en de Libris Literatuurprijs 2022. December 2022 ontving Weeda de Bronzen Uil voor het beste debuut. De vertaalrechten van Aleksandra zijn tot nu toe verkocht aan acht landen. In februari 2024 kwam haar boek Dans Dans Revolutie uit. Het boek verscheen in maart 2024 ook in Duitsland en genoot zijn lancering tijdens de Leipziger Buchmesse. De gelijknamige immersieve installatie Dans Dans Revolutie ging in mei 2024 in première bij Theater Bellevue en tourt in 2024 en 2025 langs diverse festivals, waaronder Nieuwe Types.
Foto © Bowie Verschuuren
BrotherTill
BrotherTill is een interdisciplinair kunstenaarsduo bestaande uit de broers Mathijs en Peter van Til. Het duo heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met intense multimediale en schaamteloos expliciete concepten waar muziek, video en performance-art samengaan.
Avondprogramma
19.15 - 21.00 uur | Theater a/d Rijn
Tijdens het avondprogramma bieden we een uniek kijkje in de keuken bij drie literaire makers. Sandy Bosmans, Wietse Leenders en Moni Zwitserloot presenteren ieder een performance die nog in ontwikkeling is. Onder leiding van presentator en gespreksleider Lin An Phoa gaan ze de dialoog aan met het publiek over het maakproces waar ze in zitten en de work-in-progress die ze hebben laten zien: wat hebben ze voor ogen? Wat werkt wel en wat werkt niet? Wat zou het publiek nog graag zien?
Foto © Elske Nissen
Foto © Gaby Jongenelen
Lin An Phoa
Lin An Phoa is dichter, performer en moderator. Ze studeerde Linguïstiek en Meertaligheid en schrijft met een kritische, hoopvolle pen. In haar werk onderzoekt ze hoe de poëzie en het podium gastvrije plekken kunnen zijn, met ruimte voor onderbelichte perspectieven. Haar werk verkent thema’s rondom gemeenschap, machtsverhoudingen, vrouw-zijn, self care-cultuur en de verwachtingen van de systemen waarin we leven. Haar poëzie is een uitnodiging tot verbinding, verzachting en verandering. Lin An is onder andere werkzaam bij spoken word-platform Poetry Circle en zit in het ontwikkeltraject van Wintertuin.
Wietse Leenders
Wietse Leenders schrijft voor audio, podium en papier. Hij studeerde Theaterwetenschappen (UU) en Creative Writing (ArtEZ Arnhem). Zijn afstudeernovelle Hannah of de Val werd genomineerd voor de Nieuwe Types Afstudeerprijs 2022. Wietse publiceerde o.a. in de Revisor en Extra Extra. Hij was deelnemer van het Slow Writing Lab 2023 en de Parijsresidentie van deBuren 2024, geeft les op ArtEZ en schrijft voor de Theaterkrant. Overstromen is het woord dat ze gebruiken, maar in feite is het niet overstromen; het is herinneren is zijn debuutvoorstelling.
Foto © Gaby Jongenelen
Moni Zwitserloot
Moni Zwitserloot is schrijver en performer. Belangrijke elementen in diens werk zijn lichamelijkheid, transformatie en community. Vreemd, vies of raar zijn wordt gevierd met behulp van gore– en magisch realistische elementen. De teksten ontstaan in beweging, geïnspireerd door disciplines als dans en drag. Enkele van Moni’s huidige projecten zijn een geleide meditatie in dichtvorm, een zine rondom mentale gezondheid, Queer Open Mic en Queer Poetry Course in Nijmegen. Moni zit in het ontwikkeltraject van Wintertuin.
Foto © Juliette de Groot
Sandy Bosmans
Sandy Bosmans is een veelzijdige spoken word artist en schrijver bij de Poetry Circle. Ze heeft op diverse podia gestaan en meerdere regionale poetry slams gewonnen. Samen met vriendinnen richtte ze het spoken word podium Art Harder op. Daarnaast schreef ze haar eerste theaterstuk Thuiskomen en was ze betrokken bij projecten zoals Anouschka, een geanimeerd mixed reality-spel en de toneeltekst voor Storm voor wie wakker is. Haar teksten verkennen universele en unieke ervaringen, met als doel om inzichten te delen die anderen kunnen inspireren.
Workshop 'Co-creatie met AI'
14.15 - 15.45 uur | Boekhandel Hijman Ongerijmd (Grote Oord 15, Arnhem)
Lang werd creativiteit gezien als iets dat ons mensen onderscheidde van de computers. Nou ja, dat, en nog een paar andere dingen. De wereld heeft de afgelopen twee jaar echter kennisgemaakt met AI als generator van teksten, beelden en zelfs muziek. Creativiteit lijkt toch ook iets te zijn dat computers kunnen…? Zou je dan ook met een AI kunnen samenwerken, bijvoorbeeld aan een nieuwe tekst?
In een korte workshop gaan we hands-on verkennen wat een aantal mogelijke vormen van co-creatie zijn. Denk aan: prompt engineering, de AI als inspirator en corrector, maar ook de AI als performer van je werk. Onderwijl ook de ethische aspecten van samenwerken met AI belichtend. Anderhalf uur is kort, maar we hebben hulp van AI, dus dat komt goed!
Foto © Elske Nissen
Jorrit Thijn
Jorrit Thijn is creatief schrijver en speculatief ontwerper voor interactieve performances en onderzoeker voor betekenisvolle interactie met sociale AI. Aan de HKU is hij docent interactieve verhalen bij de Theaterschool. In co-creatie met Compagnie Le Fou en studenten van de HKU creëerde Thijn de serie theatervoorstellingen Quand 1, 2 en 3. Deze voorstellingen bestonden uit vier dansers die met elkaar performden terwijl ze op vier verschillende locaties in de stad Utrecht waren, maar verbonden door volgsensoren en overal aanwezig door gekoppelde audiovisuele effecten.
Als schrijver met interesse om dingen tot leven te brengen, nam Thijn deel aan het Robotstories-project van Wintertuin, VU en HKU. In dit project werken robotwetenschappers en schrijvers samen aan de taak om de robot verhalen te laten vertellen aan kinderen en ouderen met dementie. In 2023 ontving Thijn een subsidie van het Nederlandse NWO voor een onderzoekspromotie-positie aan de VU over hoe we narratieve en theatrale aspecten kunnen gebruiken voor het verbeteren van een meer betekenisvolle interactie tussen mensen en sociale AI.
Conversations: on Writing as Activism
16.00 - 17.30 uur | Rozet (Kortestraat 16, Arnhem)
Klik hier voor Nederlands.
In Conversations on Writing as Activism a panel of international literary experts – publishers, editors, policymakers and writers – discuss writing as activism. How can literature support activist ideals, and what is needed for writers to activate communities and present the connections between people across the world? Plus, what position can/should literary organisations take in order to support the activistic responsibility literary artists are taking? Together with the audience we will talk about the latest developments in the literary field. The program will be conducted in English and can also be followed via livestream.
Photo © Elske Nissen
Panel 1: Can writers be activists?
How can literature support activist ideals, and what is needed for writers to activate communities and present the connections between people across the world?
Photo © Sharon Jane D
Clarice Gargard
Clarice M.D. Gargard (Philadelphia, 1988) is a journalist, columnist, program maker, writer and documentary maker who combines journalism, art, social justice and philosophy. She worked as an NRC columnist and Correspondent Resistance at The Correspondent. She has also worked as an editor and presenter for AT5, BNNVARA (Joop), Vrij Nederland, Vogue, Harper’s Bazaar and contributed to Vice, South African 702 Talk Radio and Afropunk. Gargard co-founded the feminist journalism platform Lilith Magazine with Hasna El Maroudi and the management and consultancy bureau Lilith Agency. She is also co-founder of Black Pride NL. Gargard also writes a bi-monthly column for Conflict Management Magazine.
In 2019, Gargard was the Dutch women’s representative and gave a speech on women’s rights and the importance of systemic change at the United Nations General Assembly. As a maker and lover of art and culture, she is also a board member of the Prince Claus Fund. She was also part of the Supervisory Board of the Holland Festival and is on the Advisory Board of the Dutch Association for the United Nations.
Photo © Robin Alysha Clemens
Lisa Weeda
Lisa Weeda is a Dutch-Ukrainian writer, literary programmer, playwright and virtual reality director. She wrote and co-directed the VR installation Rozsypne, which was nominated for an award in the IDFA DOClab competition for Immersive Non-Fiction at IDFA 2019. After the release of her debut novel Aleksandra, she was named literary talent of the year 2022 by the Volkskrant and her novel landed on the shortlist of the Bookstore Prize, Scheltema Book of the Year and the Libris Literature Prize 2022. December 2022 Weeda received the Bronze Owl for best debut. Aleksandra’s translation rights have so far been sold to eight countries. In February 2024, her book Dans Dans Revolutie (Dance Dance Revolution) was released. The translation into German (Tanz Tanz Revolution) was released at the Leipziger Buchmesse. The immersive installation of the same name premiered at Theater Bellevue in May 2024 and is currently touring various festivals, including Nieuwe Types.
Flurina Badel
Flurina Badel is a multilingual author, performer and visual artist. She was initially trained as a journalist before completing her Master of Fine Arts at the Institute Art Gender Nature of the HGK FHNW in Basel, and studying at the Institute for Language Arts at the University of Applied Arts in Vienna. Since 2014, she has worked as a visual artist in collaboration with Jérémie Sarbach. As part of the Badel/Sarbach duo, she won the Manor Art Prize in 2019. That same year, she published her first volume of poetry tinnitus tropic (editionmevinapuorger, Zurich), which won the 2020 Swiss Literature Prize, and has been widely translated. Flurina Badel often creates and performs in collaboration with musicians and other artists, as for example with Fred Frith and Heike Liss for their Opera Truth is A Four Letter Word (commissioned by Sons d’hiver festival, 2023 Paris). Her first novel Tschiera was published this year (Chasa Editura Rumantscha).
Panel 2: How can literature support activists?
What position can/should literary organizations take in order to support the activistic responsibility literary artists are taking?
Jurgen Maas
Jurgen Maas has been a publisher since 2013. With Publisher Jurgen Maas, based in Amsterdam, he focuses mainly on fiction and non-fiction about and from the Middle East and North Africa, and the refugee issue. He has published works by Adonis, Ghayath Almadhoun, Rodaan Al Galdidi, Mahmoud Jouda, Linda Polman, Sadegh Hedayat, Albert Cossery, Mohamed Choukri, Nazim Hikmet and Tezer Özlu, among others.
Photo © Gaby Jongenelen
Alyssa Saro
Alyssa Saro is team coach and coordinator at TRILL, an arts-educational youth operation in Leuven (BE). She has worked in the Flemish literary sector for years, first as programmer and coordinator of residency work at international literary house Passa Porta, then as talent developer at Flemish Dutch house for culture and debate deBuren. In 2017, she participated in the first edition of CELA as an emerging literary professional.
Richard Kofi
Richard Kofi is a creative multi-talent. His work addresses important themes that deserve a strong voice and space within our society. He actively promotes decolonization, inclusivity, and diversity within cultural institutions. In addition to being a visual artist, Richard is also a podcast creator, theater maker, and programmer for the National Theater in Amsterdam.
Conversations: on Writing as Activism
16.00 - 17.30 uur | Rozet (Kortestraat 16, Arnhem)
Click here for English.
In het programma Conversations: on Writing as Activism buigt een panel van internationale literair experts – uitgevers, redacteuren, beleidsmakers en schrijvers – zich over schrijverschap en activisme. Met elkaar en met het aanwezige publiek bespreken we de nieuwste ontwikkelingen in het literaire veld. Hoe kan literatuur activistische idealen ondersteunen en wat is er nodig om als schrijver gemeenschappen te activeren en de verbindingen tussen mensen over de hele wereld te laten zien? Plus, welk standpunt kunnen/moeten literaire organisaties innemen om de activistische verantwoordelijkheid die literaire kunstenaars nemen te ondersteunen? Dit programma is Engelstalig en ook via livestream (terug) te kijken.
Foto © Elske Nissen
Panel 1: Kunnen schrijvers activisten zijn?
Hoe kan literatuur activistische idealen ondersteunen, en wat is er nodig voor schrijvers om gemeenschappen te activeren en de verbindingen tussen mensen over de hele wereld te presenteren?
Foto © Sharon Jane D
Clarice Gargard
Clarice M.D. Gargard is journalist, schrijver, documentairemaker en organisator die journalistiek, kunst, sociale rechtvaardigheid en filosofie combineert. Ze werkte als NRC-columnist en Correspondent Verzet bij De Correspondent. Verder heeft ze als redacteur en presentator gewerkt bij AT5, BNNVARA (Joop), Vrij Nederland, Vogue, Harper’s Bazaar en bijdragen geleverd aan Vice, Zuid-Afrikaanse 702 Talk Radio en Afropunk. Gargard is samen met Hasna El Maroudi oprichter van het feministisch journalistiek platform Lilith Magazine en het management- en consultancybureau Lilith Agency. En tevens medeoprichter van LHBTI+ organisatie Black Pride NL. Gargard schrijft ook een tweemaandelijkse columns voor Tijdschrift Conflicthantering.
In 2019 was Gargard de Nederlandse VN Vrouwenvertegenwoordiger en hield een toespraak over vrouwenrechten en het belang van systeemverandering bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Als maker en liefhebber van kunst en cultuur is zij tevens bestuurslid van het Prins Claus Fonds. Ook maakte ze deel uit van de Raad van Toezicht van het Holland Festival en zit ze in de Raad van Advies van de Nederlandse Vereniging voor de Verenigde Naties.
Foto © Robin Alysha Clemens
Lisa Weeda
Lisa Weeda is een Nederlands-Oekraïense schrijver, literair programmamaker, theatermaker en virtual reality-regisseur. Ze schreef en co-regisseerde de VR-installatie Rozsypne, die tijdens IDFA 2019 werd genomineerd voor een award in de categorie IDFA DOClab competition for Immersive Non-Fiction. Eind 2021 werd zij, na het uitkomen van haar debuutroman Aleksandra, uitgeroepen tot literair talent van het jaar 2022 door de Volkskrant en belandde haar roman op de shortlist van de Boekhandelsprijs, Scheltema Boek van het Jaar en de Libris Literatuurprijs 2022. December 2022 ontving Weeda de Bronzen Uil voor het beste debuut. De vertaalrechten van Aleksandra zijn tot nu toe verkocht aan acht landen. In februari 2024 kwam haar boek Dans Dans Revolutie uit. Het boek verscheen in maart 2024 ook in Duitsland en genoot zijn lancering tijdens de Leipziger Buchmesse. De gelijknamige immersieve installatie Dans Dans Revolutie ging in mei 2024 in première bij Theater Bellevue en tourt in 2024 en 2025 langs diverse festivals, waaronder Nieuwe Types.
Flurina Badel
Flurina Badel is een meertalige auteur, performer en beeldend kunstenaar. Ze werd aanvankelijk opgeleid als journalist voordat ze haar Master of Fine Arts voltooide aan het Institute Art Gender Nature van HGK FHNW in Bazel, en studeerde aan het Institute for Language Arts aan de University of Applied Arts in Wenen. Sinds 2014 werkt ze als beeldend kunstenaar samen met Jérémie Sarbach. Als onderdeel van het duo Badel/Sarbach won ze in 2019 de Manor Art Prize. Datzelfde jaar publiceerde ze haar eerste dichtbundel tinnitus tropic (editiemevinapuorger, Zürich), die de Zwitserse Literatuurprijs 2020 won en op grote schaal is vertaald. Flurina Badel creëert en treedt vaak op in samenwerking met muzikanten en andere artiesten, zoals met Fred Frith en Heike Liss voor hun Opera Truth is A Four Letter Word (in opdracht van Sons d’hiver festival, 2023 Parijs). Dit jaar verscheen haar eerste roman Tschiera (Chasa Editura Rumantscha).
Panel 2: Hoe kan literatuur activisten ondersteunen?
Welk standpunt kunnen/moeten literaire organisaties innemen ter ondersteuning van de activistische verantwoordelijkheid die literaire kunstenaars op zich nemen?
Jurgen Maas
Jurgen Maas is uitgever sinds 2013. Met Uitgeverij Jurgen Maas, gevestigd in Amsterdam, richt hij zich vooral op fictie en non-fictie over en uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, en de vluchtelingenproblematiek. Hij publiceerde onder meer werken van Adonis, Ghayath Almadhoun, Rodaan Al Galdidi, Mahmoud Jouda, Linda Polman, Sadegh Hedayat, Albert Cossery, Mohamed Choukri, Nazim Hikmet en Tezer Özlu.
Foto © Gaby Jongenelen
Alyssa Saro
Alyssa Saro is teamcoach en coördinator bij TRILL, een kunsteducatieve jeugdorganisatie in Leuven (BE). Ze werkt al jaren in de Vlaamse literaire sector, eerst als programmeur en coördinator van residentiewerk bij internationaal literair huis Passa Porta, daarna als talentontwikkelaar bij Vlaams Nederlands huis voor cultuur en debat deBuren. In 2017 nam ze als opkomend literair professional deel aan de eerste editie van CELA.
Richard Kofi
Richard Kofi is een creatieve alleskunner. Zijn werk raakt verschillende thema’s die een luide stem verdienen, en ruimte moeten krijgen in onze maatschappij. Zo promoot hij dekolonisatie, inclusiviteit en diversiteit binnen culturele instellingen. Naast beeldend kunstenaar is Richard ook podcastmaker, theatermaker en programmeur voor het Nationaal Theater Amsterdam.
Workshop 'Co-creatie met het landschap'
16.00 - 17.30 uur | Boekhandel Hijman Ongerijmd (Grote Oord 15, Arnhem)
Arita Baaijens geeft de workshop ‘Co-creatie met het landschap’, die voortbouwt op haar onderzoek naar het herwilderen van de taal. De levende wereld heeft vele stemmen, alleen zijn wij de kunst van het luisteren verleerd. Hoe verruim je de taal om plaats te maken voor het niet-menselijke? Arita houdt zich hier sinds 2017 mee bezig. In deze workshop deelt zij haar bevindingen.
In 2025 verschijnt Arita’s boek In gesprek met de Noordzee. Op zoek naar een nieuwe relatie met natuur. Ze broedt op een plan om de Noordzee bestuurskamers binnen te loodsen waar men uitsluitend over maar nooit met de zee praat. Zal ze daarin slagen? En wat vindt de Noordzee van het plan? Het boek voert je een onbekende wereld binnen waarin taal stroomt, garnalen filosofische problemen oplossen en de zee tot ons spreekt.
Vijf jaar eerder initieerde Arita het filosofisch taalexperiment ‘Taal voor de toekomst, in gesprek met de Noordzee’ dat onze bazige relatie met natuur onder de loep nam. Taal laat zien wat we belangrijk vinden en onze woordenschat is karig bedeeld met gevoelswoorden voor natuur en landschap. Met behulp van een lerende taalmachine en in co-creatie met de Noordzee, woordkunstenaars en publiek verkende het project de contouren van een vernieuwende poëtisch-ecologische taal die uitgaat van relaties.
Het begon allemaal toen Arita in 2017 op verzoek van lezers een project in eigen land startte: ‘Paradijs in de Polder, ontdek wat landschap je vertelt’; de kiem voor haar onderzoek naar het herwilderen van de taal. Met bewoners, beleidsmakers, doeners en denkers onderzocht zij onze bazige relatie met natuur. Waar een jaar later het gelijknamige werkboek Paradijs in de polder, ontdek wat landschap je vertelt uit voortkwam.
Foto © Sacha de Boer
Arita Baaijens
Arita Baaijens is bioloog, schrijfster en ontdekkingsreiziger. Zij is lid van de Royal Geographical Society en heeft tientallen expedities op haar naam staan. Ze onderzoekt de relatie tussen mens en natuur en publiceerde daarover meerdere boeken, waaronder Een regen van eeuwig vuur en Zoektocht naar het paradijs. Ze ontving internationale erkenning en prijzen voor haar grensverleggende projecten op het snijvlak van wetenschap, literatuur, natuur en technologie.
Netwerkborrel en avondeten
17.45 - 19.00 uur | Theater a/d Rijn
Ga onder het genot van een drankje in gesprek met andere makers en literair professionals, en praat samen na over het dagprogramma.
Aansluitend op de borrel is er avondeten, verzorgd door De Rode ComCommer. Al het eten dat we serveren is biologisch en vegetarisch of veganistisch. Mocht je specifieke dieetwensen of allergieën hebben, geef dat dan vooral aan tijdens het aanmelden.
Foto © Elske Nissen
Opening
13.30 - 14.00 uur | Theater a/d Rijn
De Staat van het Verhaal is een bergrede over de ontwikkelingen in de wereld van de literatuur, de journalistiek en het gesproken woord, waar wij over de jaren heen een keur aan schrijvers voor uitnodigden. Dit jaar vroegen we Clarice Gargard om vanuit haar positie in het veld een stuk te schrijven over de staat van de letteren op dit moment in de tijd en de rol/mogelijkheden van activisme daarbinnen.
Een vraag die Clarice op het lijf geschreven is vanwege haar veelzijdige ervaring als geëngageerd journalist, schrijver, filmmaker en organisator. Ze combineert journalistiek, kunst, sociale rechtvaardigheid en filosofie in haar werk voor diverse media, en als oprichter van Lilith Magazine en Black Pride NL zet ze zich actief in voor feministisch en intersectioneel activisme. Haar bekroonde documentaires en boek tonen haar vermogen om persoonlijke verhalen te verweven met bredere politieke en historische thema’s. Deze rijke achtergrond maakt haar een krachtige stem om de rol van literatuur en activisme te belichten.
In het voorjaar van 2025 verschijnt haar nieuwe boek bij de Arbeiderspers, Na verzet komt (r)evolutie, waarin ze onderzoekt, bespiegelt en filosofeert hoe we in deze tijden van crises een persoonlijke en maatschappelijke (r)evolutie kunnen ontketenen.
Foto © Elske Nissen
Foto © Sharon Jane D
Clarice Gargard
Clarice M.D. Gargard is journalist, schrijver, documentairemaker en organisator die journalistiek, kunst, sociale rechtvaardigheid en filosofie combineert. Ze werkte als NRC-columnist en Correspondent Verzet bij De Correspondent. Verder heeft ze als redacteur en presentator gewerkt bij AT5, BNNVARA (Joop), Vrij Nederland, Vogue, Harper’s Bazaar en bijdragen geleverd aan Vice, Zuid-Afrikaanse 702 Talk Radio en Afropunk. Gargard is samen met Hasna El Maroudi oprichter van het feministisch journalistiek platform Lilith Magazine en het management- en consultancybureau Lilith Agency. En tevens medeoprichter van LHBTI+ organisatie Black Pride NL. Gargard schrijft ook een tweemaandelijkse columns voor Tijdschrift Conflicthantering.
In 2019 was Gargard de Nederlandse VN Vrouwenvertegenwoordiger en hield een toespraak over vrouwenrechten en het belang van systeemverandering bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Als maker en liefhebber van kunst en cultuur is zij tevens bestuurslid van het Prins Claus Fonds. Ook maakte ze deel uit van de Raad van Toezicht van het Holland Festival en zit ze in de Raad van Advies van de Nederlandse Vereniging voor de Verenigde Naties.
Speeddates
14.15 - 15.45 uur | Theater a/d Rijn
Ga op speeddate en maak kennis met deskundigen uit alle hoeken van het literaire veld: van uitgevers tot programmamakers, van (tijdschrift)redacteuren tot professionele makers. Tijdens de speeddate kun je hen van alles vragen over onder andere je maakpraktijk, professionaliseren en het werkveld.
Bij aanmelding kun je je voorkeur voor een naam aangeven. Het aantal plekken is beperkt, dus wees er snel bij!
Foto © Elske Nissen
Oscar van Gelderen (met Julia Romeyn)
Oscar van Gelderen en Julia Romeyn van OvG Management.
Oscar van Gelderen is gespecialiseerd in management voor auteurs en kunstenaars, en de scouting van (nog niet gepubliceerde) auteurs. OvG management werkt samen met Nederlandse, Belgische en internationale festivals, biënnales, triënnales, galeries, uitgeverijen en agenten. Van Gelderen is de voormalige uitgever van Lebowski Publishers en runde tussen 1995 en 2002 de onafhankelijke uitgeverij Vassallucci. Hij publiceerde een mix van Nederlandse en internationale auteurs, met een speciale liefde voor herontdekkingen en cultboeken.
Julia Romeyn (met Oscar van Gelderen)
Julia Romeyn en Oscar van Gelderen van OvG Management.
Julia Romeyn heeft grafisch ontwerp gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en liep stage bij reclamebureau KesselsKramer. Na haar studie heeft zij zes maanden de PR- en marketingafdeling van Overamstel Uitgevers ondersteund. Sinds de zomer van 2023 is zij werkzaam bij OvG Management, waar ze zich onder leiding van Oscar van Gelderen richt op het managen van het professionele leven van auteurs en kunstenaars. Met een diepgewortelde interesse in kunst, media en communicatie, en een passie voor verhalen, onderzoekt Romeyn hoe ideeën zich het beste kunnen manifesteren, ongeacht het medium.
Daphne de Heer
Programmamaker bij ILFU.
Daphne de Heer werkt op dit moment als programmamaker bij ILFU. Hiervoor werkte ze bij Linnaeus Boekhandel, redigeerde als freelance redacteur voor bijna alle grote uitgeverijen, vertaalde boeken en zat in de redactie van onder meer Bunker Hill en Literair Nederland. Ze was uitgever bij Lebowski, directeur van de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam (SLAA) en mede-oprichter van het literair festival Read My World. Daarnaast heeft Daphne zitting in het bestuur van stichting Dichter des Vaderlands. Met haar bureau Het Woord van De Heer biedt ze advies voor culturele instellingen en organiseert ze literaire programma’s. Daarnaast is ze een van de drie uitgevers bij de in 2023 opgerichte les-bi-queer uitgeverij Velvet Publishers.
Foto © Robin Alysha Clemens
Lisa Weeda
Schrijver, literair programmamaker, theatermaker, virtual reality-regisseur.
Lisa Weeda is een Nederlands-Oekraïense schrijver, literair programmamaker, theatermaker en virtual reality-regisseur. Ze schreef en co-regisseerde de VR-installatie Rozsypne, die tijdens IDFA 2019 werd genomineerd voor een award in de categorie IDFA DOClab competition for Immersive Non-Fiction. Eind 2021 werd zij, na het uitkomen van haar debuutroman Aleksandra, uitgeroepen tot literair talent van het jaar 2022 door de Volkskrant en belandde haar roman op de shortlist van de Boekhandelsprijs, Scheltema Boek van het Jaar en de Libris Literatuurprijs 2022. December 2022 ontving Weeda de Bronzen Uil voor het beste debuut. De vertaalrechten van Aleksandra zijn tot nu toe verkocht aan acht landen. In februari 2024 kwam haar boek Dans Dans Revolutie uit. Het boek verscheen in maart 2024 ook in Duitsland en genoot zijn lancering tijdens de Leipziger Buchmesse. De gelijknamige immersieve installatie Dans Dans Revolutie ging in mei 2024 in première bij Theater Bellevue en tourt in 2024 en 2025 langs diverse festivals, waaronder Nieuwe Types.
Foto © Oscar van Beest
Lars Meijer
Schrijver, redactiecoördinator van De Internet Gids.
Lars Meijer is schrijver en redactiecoördinator van DIG (De Internet Gids). Hij studeerde journalistiek en behaalde daarnaast in 2020 zijn bachelor Creative Writing aan ArtEZ met het werk Alleen mijn vrienden zijn bang. In 2024 verscheen het werk in vertaling als I’ll Hide Your Name Inside a Word bij het Amerikaanse Furious Beautiful Zines. Essays, verhalen en vertalingen kunnen worden gelezen op o.a. Hard//Hoofd, Samplekanon, De Reactor, Jacobin Nederland en in Extra Extra en nY. Zijn teksten in reactie op het werk van kunstenaars Paul Thek en Derek Jarman werden door de Britse uitgeverij Pilot Press in hun respectievelijke bloemlezingen opgenomen. Lars maakt deel uit van Arnhems schrijverscollectief Wildgewelf.
Esther Hendriks
Redacteur bij De Arbeiderspers.
Esther Hendriks werkte bij verschillende uitgeverijen, maar is nu veertien jaar redacteur bij De Arbeiderspers. Ze begeleidt Nederlandse en Vlaamse auteurs bij het schrijven van literaire fictie, poëzie en non-fictie; zoals Abdelkader Benali, Clarice Gargard, Joke Hermsen, Corinne Heyrman, Sandro van der Leeuw en Aafke Romeijn. Daarnaast bezoekt ze internationale boekenbeurzen en koopt ze vertaalrechten van boeken uit het buitenland, met name uit het Angelsaksische deel van de wereld en Scandinavië. Enkele auteurs zijn Joan Didion, Jennifer Egan en Louise Glück.
Tijdens het lezen vraagt ze zich af: raakt dit boek me, verbreedt het mijn horizon, inspireert het een breed publiek? Esther is altijd op zoek naar nieuwe literaire stemmen en psychologisch onderbouwde verhalen, met een sterk verhaal, verteld in een eigen stijl.
Raoul Markaban
Nederlands Letterenfonds.
Raoul Markaban werkt bij het Nederlands Letterenfonds, waar hij verantwoordelijk is voor de coördinatie van de startersronde van de regeling Projectsubsidies voor publicaties. Binnen die ronde kunnen schrijvers een subsidie aanvragen voor hun tweede of derde boek. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de coördinatie van de regeling Makers buiten het boek, waarbinnen het mogelijk is om subsidie aan te vragen voor allerlei vormen van literaire creatie anders dan een boek. Samen met zijn collega Pieter Jan van der Veen coördineerde hij de afgelopen jaren het Slow Writing Lab, waarvan dit jaar de laatste editie is.
Rebekka de Wit
Schrijver, performer.
Rebekka de Wit is schrijver en performer. Ze studeerde in 2011 af aan de opleiding Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Vanaf 2016 nam ze samen met Freek Vielen en Suzanne Grotenhuis de artistieke leiding over van De Tijd. Samen vormden ze het om tot theater de Nwe Tijd. De roman We komen nog één wonder tekort en de essaybundel Afhankelijkheidsverklaring zijn van haar hand. Sinds 2020 is ze columnist bij de Standaard.
Foto © Sanne De Wilde
Sophia Blyden
Dichter, programmamaker, redacteur.
Sophia Blyden is dichter en studeerde Moderne Nederlandse Letterkunde in Leiden. Ze werkt als programmeur storytelling bij Oerol, is programmamaker bij Mensen Zeggen Dingen, ze zit in de redactie van Tirade en in de adviescommissie van het Nederlands Letterenfonds. Haar debuutbundel Dobberen verscheen in september bij Uitgeverij Querido.
Lara Taveirne
Schrijver.
Lara Taveirne is een van de bijzonderste stemmen van haar generatie. Ze schreef reeds vijf romans, waaronder De kinderen van Calais (2014, winnaar Debuutprijs van de stad Antwerpen, genomineerd voor de Bronzen Boekenuil) en het goed ontvangen Pluto (2021). Haar vijfde werk, Wolf, verscheen afgelopen september.
Foto © Duncan de Fey
Tom Verstappen
Programmamaker.
Tom Verstappen is programmamaker bij Wintertuin. Hier is hij verantwoordelijk voor het Vergezichtenfestival, het Wintertuinfestival en interdisciplinaire projecten zoals Nieuwe Gronden (poëziefilms) en Poetracks (muziek en literatuur). Daarnaast is hij de zanger en tekstschrijver van muziekgroep Misprint alsmede lid van het maatschappijkritisch kunstkollektief De Naakte Waarheid. Eerder werd zijn werk gepubliceerd in Op Ruwe Planken.
Frederike Doppenberg
Uitgever bij Cossee.
Frederike Doppenberg is uitgever van Uitgeverij Cossee. Eerder werkte ze achtereenvolgens als acquirerend redacteur bij Athenaeum en Ambo| Anthos, voor ze in mei 2017 bij Van Oorschot begon, waar zij onder meer de Terloops-reeks bedacht en begeleidde. Ook was zij korte tijd marketingmanager van Singel Uitgeverijen. Doppenberg studeerde Nederlandse en Italiaanse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam.